Home / Blog / Articole Comunitate / Niveluri de profunzime în dialogul de coaching (II)

 

de Cristian Nicolae, Facilitator Şcoala 12 Coach
Niveluri de profunzime in dialogul de coaching II
Dacă data trecută am fost ceva mai poetic în ale coachingului, acum vă propun o abordare mai practică și vă voi arăta, pe scurt, un model dezvoltat de Robert Dilts, pe baza lucrărilor antropolgului Gregory Bateson.

Polaritatea

Apelând la un model piramidal, studiile lor arată că mintea noastră e structurată pe diverse Niveluri Neurologice. Fiecare nivel are putere de regulă/lege de coordonare și organizare pentru cel imediat inferior. Și tot așa.

În coachingul Cognitiv-Comportamental nu se aplică același principiu. Dimpotrivă, se poate interveni direct la nivel comportamental, de exemplu, și prin modificarea frecvenței și a declanșatorilor, lucrurile se pot schimba.

Să fim înțeleși, nu spun că un model e bun și altul e mai puțin bun, ci doar vreau să vă arăt câteva perspective. În înțelegerea mea, totul este în funcție de client și s-ar putea ca abordarea unuia dintre modele să meargă cu succes pe unele problematici/obiective la un client, în timp ce altă metodologie să treneze faza de conștientizare.

Oricum, vă invit să studiați modelul Nivelurilor Neurologice, să-l testați și să trageți propriile concluzii.

Primul nivel, de jos în sus este:

MediulUnde? și Când? sunt întrebările care dezvăluie acest nivel.

Mediul reprezintă locul, timpul, oamenii și orice altceva îl mai constituie. Clientul, cum e și normal, stabilește configurația lucrurilor pe care vrea să le includă în Mediu.

Comportamentul: este despre Ce?

Comportamentul reprezintă ce facem și include gânduri și acțiuni. Câteodată, comportamentul este dificil de schimbat pentru că este strâns legat de alte nivele. Presupoziția acestui model este că fiecare nivel poate fi analizat din exterior. Deci și Comportamentul.

La nivel organizațional acestea sunt task-urile și acțiunile ce vor alcătui procedurile de lucru și procesele din acea organizație.

Abilități/CapabilitățiCum?

Abilitatea este o activitate pe care o practicăm cu consecvență, automat și cu regularitate. Acest nivel cuprinde atât strategii de gândire, cât și aptitudini fizice. Capabilitatea la nivelul unei firme se manifestă sub formă de procese și proceduri. Este vizibilă numai în comportamentul care decurge din abilitatea respectivă; capabilitatea este intrinsecă.

Convingeri și Valori: De ce?

Convingerile sunt principiile care ne îndrumă. Sunt acele strategii pe baza cărora acționăm și pot fi conștiente sau inconștiente. Convingerile conferă sens acțiunilor noastre.

Valorile justifică de ce facem ceea ce facem.

Ele sunt ceea ce prețuim noi - dreptate, corectitudine, fericire, dragoste...

La nivel organizațional acestea sunt strategiile. Acestea fac parte din cultura corporatistă. Convingerile și valorile ne direcționează viața și pot acționa atât ca stimuli, cât și ca piedici asupra acțiunilor noastre.

Identitatea: Cine?

Identitatea reprezintă convingerile tale despre tine însuți, părerile și valorile fundamentale care te definesc și care trasează misiunea ta în viață. Identitatea se construiește și-ți organizează toate nivelele subsecvente, pe parcursul întregii vieți. Bineînțeles, în diverse etape de viață putem percepe identități diferite. Una e ceea ce mă definește la 17 ani, alta la 37 și poate că total diferită la 67 de ani.

Ne exprimăm prin comportament, prin abilități, convingeri și prin valorile noastre, dar suntem mai mult decât toate acestea la un loc.

În afaceri, identitatea unei companii este legată de Misiune și contribuie puternic la definirea culturii organizaționale. Rezultă din interacțiunea celorlalte niveluri. Culmea e că dacă am avea două organizații cu exact aceleași Task-uri, Proceduri, Strategii și Misiune, ele tot nu ar fi identice, pentru că intervine Omul care va face diferența. Așa cum noi oamenii suntem diferiți unii de alții și două organizații vor avea dinamici diferite. Este unul dintre motivele pentru care o organizație din România sau de oriunde nu va avea aceeași dinamică cu firma mamă, din străinătate, chiar dacă toate regulile sunt făcute Copy-Paste 

Apartenența. Se referă la locul tau în lume și la sistemul mai mare, din care faci parte și contribui ca persoană, în familie, echipă sau organizație. În afaceri, înseamnă viziune și felul în care respectiva afacere este conectată la sistemul mai larg.

Poți să îți dai seama de nivelul pe care se concentrează o persoană ascultând cuvintele pe care le rostește. Când se pune accentul pe “eu”- este o afirmație despre identitate “eu nu pot face asta aici”. Când se pune accentul pe “nu pot”- este o afirmație despre convingeri “eu nu pot face asta aici”. Când se pune accentul pe “face” – este o afirmație despre abilitate “eu nu pot face asta aici”. Când se pune accentul pe “asta” – este o afirmație despre comportament “eu nu pot face asta aici”. Când se pune accentul pe “aici” – este o afirmație despre mediu “eu nu pot face asta aici”.

E uluitor cum ascultând cu atenție ceea ce exprimă clientul, fie că e o persoană care se reprezintă pe sine, fie că e un GM care vorbește de organizația pe care o conduce, ceea ce auzi îți va da răspunsul la nivelul la care este nevoie de claritate. Și începe dansul ... 

De îndată ce auzi despre ce nivel se vorbește, poți facilita găsirea resurselor de care are nevoie. Mediu: are nevoie de mai multe informații? Comportament: are destule informații, dar nu știe exact ce să facă? Abilități: știe ce să facă, dar se îndoiește că poate să o facă? Valori și convingeri: știe că deține capacitatea să facă lucrul respectiv, dar nu vrea să îl facă sau nu crede că este important? Identitate: simte că merită să facă acel lucru, dar cumva nu se regăsește în el?

E simplu?

Poate fi. Prin antrenament și exercițiu, dedicație și pasiune.

Până la nivelul asta va fi trudă și neîncredere 🙂

Cristian Nicolae, Quantum Change http://www.quantum-coaching.ro/