Home / Blog / Articole Comunitate / Locul unde Coachingul întâlnește Meditația

 


poza articolÎn acest loc am experimentat acea conexiune minte-corp-suflet care deschide noi porți de comunicare cu sinele și cu ceilalți (dincolo de cuvinte). Am experimentat tranziția de la nivel rațional la nivel senzorial pentru concepte legate de sincronicitate, prezență, vulnerabilitate, energie, iubire.

Una dintre cele mai puternice experiențe pentru mine a fost o sesiune de coaching prin sunete și mișcare (însoțită pe fundal de o linie melodică aleasă cu atenție de către facilitator). Spațiul creat a fost unul plin de încredere, astfel încât eu să pot să mă las în cea mai profundă stare meditativă, din care să exprim ceea ce mă frământa (eu fiind client în acel context). Am simțit prezența celui ce mă însoțea în călătoria mea, oarecum “înspăimântătoare” (din perspectiva necunoscutului). Și mi-am dat seama că din acea relație, la un nivel profund, mi s-a oglindit o parte din mine, foarte bine ascunsă, neantrenată, care scoasă la lumină a fost precum un animal scăpat din cușcă. Însă cu înțelegerea ai răbdarea că se poate educa, am acceptat acea parte, văzând-o ca pe o resursă/calitate. Și cu acea resursă am făcut schimb de roluri, eu însoțindu-l pe celălalt în propria sa explorare. Am realizat că “puterea” pe care am accesat-o cu puțin timp înainte mi-a dat posibilitatea să-l însoțesc pe partener fără să mă eschivez în vreun fel. Chiar mi se părea ca forța mea e prea mare și pune presiune în spațiul clientului (ceea ce mi s-a confirmat ulterior în feedback/feed-forward), însă până la finalul sesiunii, aceasta s-a contopit cu o stare de încredere în proces și relație care a generat un spațiu imens între coach și client. Iar în acel spațiu am simțit că sunt acolo cu clientul (indiferent de distanța fizică), iar clientul a trăit libertatea care reprezenta o valoare importantă pentru el și a simțit susținere în același timp - condiții care au favorizat apariția soluțiilor/răspunsurilor de care avea nevoie în situația explorată.

Pentru mine au fost evidente rezultatele acestui proces de coaching însoțit de meditație: conexiune la nivel profund, încredere, gândire complexă pe diferite nivele de conștientă, perspective noi, adaptabilitate la schimbare, conștientizare a propriului corp, conectarea cu emoțiile și gestionarea acestora, introspecție.

Cercetările în neuroștiință vin să susțină și științific efectele meditației asupra creierului și omului ca întreg. Studiile efectuate la începutul anilor 2000 de Dr. Richard J. Davidson asupra practicanților pe termen lung ai meditației , precum și efectele unui curs de meditație relativ scurt (opt săptămâni) au fost următoarele:

  • Reducerea stresului prin concentrarea atenției crește activitatea cortexului prefrontal stâng (sediul emoției pozitive); un indicator distinctiv al capacității de a trece cu ușurință peste probleme (recuperare rapida în urma obstacolelor/provocărilor stresante ce apar pe parcursul vieții) - reziliența.
  • O perioada intensivă de meditație a concentrării atenției îmbunătățește atenția selectivă și reduce scăpările de atenție, persoanele dezvoltând abilitatea de a menține focusul/concentrarea. S-a observat întărirea prefrontală a rețelelor cerebrale implicate în atenție, în mare parte prin întărirea conexiunilor dintre cortexul prefrontal și alte zone ale creierului care sunt importante pentru atenție.
  • Meditația compasiunii întărește conexiunile dintre cortexul prefrontal și alte zone cerebrale importante pentru empatie. Astfel că acest gen de antrenament poate dezvolta capacitatea de a rămâne optimist și de a susține emoții pozitive în timp.
  • Meditația compasiunii probabil că înlesnește, de asemenea, intuiția socială – abilitatea de a vedea indicii non-verbale subtile, de a citi limbajul corpului altor persoane, intonația vocii și expresiile faciale. 
Într-un alt studiu efectuat în 2011 în cadrul National Center for Biotechnology Information, US.National Library of Medicine, cu participanți care au urmat un program de mindfulness pe parcursul a opt săptămâni s-a observat o creștere semnificativă a densității materiei cenușii în creierul acestora (fata de grupul de control). Datele cumulate cu alte studii au indicat opt zone diferite din creier asupra cărora meditația are impact. Două dintre acestea sunt descrise în articolul “Mindfulness Can Literally Change Your Brain”, Harvard Business Review 2015. Prima se află în zona frunții, localizată în spatele lobului frontal al creierului, denumită cortexul cingular anterior – asociat cu autoreglarea, adică abilitatea de a direcționa atenția și comportamentele cu un anumit scop, de a suprima răspunsuri impulsive nepotrivite și de a schimba strategiile într-un mod flexibil. În plus, această zonă din creier este asociată și cu procesul de învățare din experiențele trecute, susținând astfel procesul decizional optim. Cercetătorii arată că această zonă din creier ar putea fi importantă în mod particular în contexte în care să te confrunți cu incertitudini și condiții care se schimbă în mod rapid.

A doua zonă din creier adusă în discuție este hipocampusul, o zonă care a indicat o creștere a materiei cenușii în creier și în cazul participanților din studiul din 2011. Acesta face parte din sistemul limbic, structură asociată cu emoțiile și memoria. Acesta este acoperit cu receptori pentru cortisol – hormonul stresului și studiile au arătat că hipocampusul poate fi afectat de stresul cronicizat, contribuind astfel la un efect în spirală în corp. Astfel că oamenii care suferă de depresie și alte afecțiuni legate de stres tind să aibă un hipocampus mai mic. Acest lucru arată importanța acestei zone a creierului în reziliență.

Astfel că meditația dezvoltă atenția /concentrarea, inteligența emoțională, reziliența și creșterea performanței în prezenta stresului (prin potențialul de reducere a anxientății), creativitatea (prin incurajarea gândirii divergente - orientată către găsirea de nenumărate soluții posibile pentru aceeași problemă), îmbunătățește relațiile (prin creșterea conectivității cu ceilalți și prin dezvoltarea compasiunii). Iar când toate aceste resurse/abilități și capacități sunt antrenate, devenind parte integrantă din coach, șansele ca ceilalți să le acceseze direct sau indirect în relația cu acel coach cresc, maximizând rezultatele și potențialul uman.
Cătălina Molnar, ACC-ICF
Surse:Creierul și inteligența emoțională. Cum iți influențează tiparele lui unice felul în care gândești, simți și trăiești și cum le poți schimba” - Richard J. Davidson și Sharon Begley, Ed. Litera, 2003How meditation Benefits CEOs”, by Emma Seppala, Harvard Business Review, 2015Mindfulness Can Literally Change Your Brain”, by Christina Congleton, Britta K. Holzel and Sara W. Lazar, Harvard Business Review 2015
 
 
 
 
Josh Gordon Authentic Jersey