Home / Coaching 1@1

 

Despre COACHING

 

…putina istorie

In anii 1930 – 1950  consultanti , terapeuti si psihologi organizationali consiliau manageri utilizand practici similare a ceea ce azi numim coaching. Coachingul pentru vanzari era centrat pe ideea  de a forma vanzatori mai buni. Au aparut de asemenea unele practici ale consilierii de grup si articole (studii de caz) despre imbunatatirea performantelor si dezvoltarea prin antrenament (coaching) a unui management mai performant.

In anii 1960 – 1970 coachingul a devenit vizibil mai pregnant si mai necesar in lumea afacerilor, cand rolul liderilor a fost vazut la intersectia dintre dezvoltarea organizationala si aplicatii ale psihologiei umaniste sau comportamentaliste. S-a dezvoltat astfel coachingul executiv si de afaceri, ca urmare a programelor de leadership si a celor de evaluare a performantelor.

La mijlocul anilor 70  Timothy Gallway a dezvoltat instrumentul Inner Game, care era o abordare cristalizată din experienta antrenoriatului  sportiv, adaptata mediului de afaceri si l-a numit pur si simplu “coaching”. Antrenorii din sport si oamenii de afaceri au identificat principii comune de antrenament mental si comportamental numindu-l coaching. Transdisciplinaritatea premizelor sale a fost atat un avantaj dar a fost si un dezavantaj pentru ca ridica destule confuzii, mai cu seama pentru cei ce veneau din domenii deja traditionale si le era greu sa-si reconfigureze paradigmele. Consilierea psihologica – mai ales in mediul nord american – mai putin defensiv fata de psihoterapie a inceput sa livreze servicii numite “executive coaching”. Au fost fondate primele scoli care sa ofere pregatire specifica pentru coaching individual si de afaceri, atat in SUA cat si in spatiul european. .

Coachingul a aparut in perioada postmoderna a sfarsitului de secol XX, după ce fizica isi oferise noile sale modele asezate pe logica modala, a cauzalitatii statistice, a teoriei sitemelor, a fractalilor, dupa ce intalnirea cu filosofiile si practicile orientale incepuse sa dea roade in comportamentele oamenilor, dintr-o nevoie a mediului socioeconomic, globalizat, transcultural, aflat intr-o continua si rapida schimbare si evolutie. Oamenii aveau nevoie de abilitati noi si de antrenament mental si comportamental pentru a tine pasul cu ritmul alert de viata si cu presiunile personale si de echipe. Psihologia aplicata, in special cea inspirata din modele umaniste si existentialiste (Rogers, Moreno, Frankl), programarea neurolingvistica au asigurat o baza pentru instrumentele necesare noii discipline a coachingului. Mediul de afaceri i-a oferit un teren fertil de aplicare, de crestere si dezvoltare. Tot in mediul de afaceri s-au stabilit instrumente si teorii care s-au concentrat fie pe individ, fie pe organizatie, prin coaching sau mentoring.

Coachingul individual s-a practicat initial cu usile inchise, doar pentru top manageri, si era centrat pe problemele personale care afecteaza afacerea ca intreg. O oportunitate de dezvoltare a fost largirea sferei de interes si practica pentru includerea managementului de nivel mediu. Inspiratiile din consilierea de grup, din socioterapie au fost salutare si au fondat mozaicul pestrit al fundamentelor. In timp s-a dezvoltat si a devenit recomandat, necesar si accesibil pentru orice individ, fie ca este parte a unui cadru organizational sau nu.

…o incercare de definire

Coachingul este un parteneriat intre un coach si un client, clientul avand ca scop formularea si atingerea unui obiectiv specific, in sensul evolutiei sale personale si/sau profesionale.

O premisa a coachingului este aceea ca il vede pe client ca avand toate resursele si capacitatile necesare evolutiei pe care si-o propune, ca si cum problema, aspiratia, ambitia sa este de fapt ”o lectie de viata”, data cu generozitatea si bunaintentia absoluta a Creatorului. Rolul coachului este acela de a-l  sustine pe client sa isi constientizeze si sa-si activeze aceste resurse, sa le foloseasca intr-un mod optim, consistent si consecvent, astfel incat sa produca schimbarea, de paradigma mentala (Inner Game) si comportamentala in slujba evolutiei pe care si-o propune.

Acest lucru se realizeaza prin dialog, un dialog specific care presupune din partea coachului o vocatie, o formare profesionala specifica, anumite calitati personale pe care si le poate descoperi prin autocunoastere si practica, o anumita experienta profesionala, astfel incat sa il poata ajuta pe client prin arta ascultarii active, a adresarii intrebarilor potrivite si la timpul potrivit, pentru ca acesta sa reuseasca sa produca acea schimbare de perspectiva, acea clarificare a viziunii personale de care are nevoie pentru atingerea scopului propus.

…tipuri de coaching

Executive coaching este adresat liderilor, oamenilor aflati la un oarecare nivel managerial, si este destinat imbunatatirii performantelor lor  de leadership si de administrare a resurselor umane, tehnice si logistice .

 

Life coaching se adreseaza diverselor aspecte de viata ale clientului, vizand cresterea performantei lui ca individ si in general optimizarea vietii lui in raport cu ceea ce descopera singur ca doreste cu adevarat.

 

Coaching-ul de echipa este in mod evident centrat pe cresterea performantei echipelor, pe eficientizarea lor, pe imbunatatirea interactiunilor intre membrii echipei.

 

Coachingul de cariera se adreseaza tinerilor care exploreaza posibilitatile lor profesionale, celor care se intorc pe piata muncii dupa o pauza, celor care isi doresc o schimbare in cariera, celor care isi cauta un loc de munca fara a avea o directie clara.

 

Formular Inscriere

 

Verification